Sisätiloissa käynnistettävät bensiini- tai dieselmoottorilla varustetut ajoneuvot ovat terveysuhka etenkin trukinkuljettajille, korjaamohenkilöstölle ja kaivoksissa ja satamissa työskenteleville henkilöille. Suurimpien terveysriskien kohteena ovat tietenkin ajoneuvoja kuljettavat tai niiden läheisyydessä työskentelevät henkilöt, mutta myös kaikki toimintatiloissa oleskelevat henkilöt altistuvat pakokaasuille.
Teollisuuden ja kaupan alalla ajoneuvoja käynnistetään ja niitä ajetaan sisätiloissa lyhyitä matkoja useammin kuin uskoisikaan.
Suurin ongelma ovat pienet hiukkaset
Moottorin tuottamat pakokaasut ovat sekoitus kaasuja ja hiilihiukkasia, joihin on sitoutunut erilaisia orgaanisia ja epäorgaanisia aineita. Pakokaasut sisältävät yli 40 ainetta, jotka on luokiteltu haitallisiksi ilmansaasteiksi. Näistä 15 aiheuttaa syöpää.
Pelkällä silmällä voi nähdä pienimmillään 20 mikronin kokoisia hiukkasia, mutta 90 prosenttia pakokaasuhiukkasista on alle 1 mikronin kokoisia. Näin ollen voimme nähdä pakokaasuja vain harvoin, ja etenkin nykyaikaisten bensiini- ja dieselmoottoreiden pakokaasut ovat heikosti erottuvia.
Tutkimusten perusteella dieselmoottori tuottaa 20 – 100 kertaa enemmän hiukkasia kuin bensiinimoottori, ja lisäksi uuden sukupolven dieselit tuottavat pääasiassa pieniä, ”näkymättömiä” hiukkasia. Lisää ongelmia aiheuttaa se, että nämä pienet, kevyet hiukkaset säilyvät ympäristön ilmassa aikaisempaa kauemmin.
Pakokaasujen tuottamaa vaaraa ei ole siten missään nimessä poistettu, vaikka yritys uusiikin ajoneuvokantansa nykyaikaisten standardien mukaiseksi.
Hiukkaset kiinnittyvät keuhkoihin
Aina kun ihminen saa hengitysilman mukana hiukkasia, osa niistä kiinnittyy keuhkokudoksiin. Mitä pienempiä hiukkaset ovat, sitä syvemmälle kudoksiin ne tunkeutuvat.
Lyhyellä aikavälillä tämä voi aiheuttaa yskää, hengitysvaikeuksia tai astmakohtauksia. Pitkällä aikavälillä voi tulla keuhkoputken tulehduksia, keuhkojen vajaakykyisyyttä ja pahimmassa tapauksessa keuhkosyöpä.
Siksi on tärkeää eliminoida sisätiloissa esiintyvien pakokaasujen aiheuttamat ongelmat. Työtiloihin asennetut pakokaasujen poistoletkut ovat perinteinen tapa ratkaista ongelma, mutta useissa tapauksissa tämä ei ole taloudellisesti tai käytännössä mahdollista.
Tällöin suositeltavin ja yksinkertaisin ratkaisu on asentaa erillinen pakokaasusuodatin suoraan pakoputken päähän. Tämä EHC-suodatin, estää 95 % vaarallisista hiukkaspäästöistä.
Tyypillisimmät EHC-tarvikkeet suoraan verkkokaupasta
EHC-tuotteiden tyypillisimmät tarvikkeet ovat myös saatavilla YTM-shop verkkokaupasta.
EHC-suodatinmallit
HT
Pysyviin asennuksiin raskaisiin ajoneuvoihin, trukkeihin ja työkoneisiin.
L20
Kuorma-autoihin, linja-autoihin ja muihin raskaisiin ajoneuvoihin niitä käynnistettäessä ja siirrettäessä.
P15
Henkilöautoihin ja kevyihin kuljetusajoneuvoihin niitä käynnistettäessä ja siirrettäessä.
PF
Katalysaattori hiukassuodattimella pysyvää asennusta varten.