YTM-Industrialin sisämyynti on saanut syksyllä kaksin verroin uutta osaamista, kun Anni Haaparanta ja Jussi Voong ovat liittyneet mukaan vahvuuteemme. Molemmat keskittyvät ainakin alkuvaiheessa ensisijaisesti suodatus- ja mittalaitetuotteiden sisämyyntiin.
Energia- ja ympäristötekniikan insinööri Anni Haaparanta on aloitellut työuraansa Sulzer Pumps Finland Oy:ssä, josta hän toimi myynti-insinöörinä kunnallisten jätevesiratkaisujen parissa, joten YTM:n tuotevalikoimasta ainakin pumput ja muu virtaustekniikka on jo entuudestaan varsin tuttua. Materiaali- ja pinnoitustekniikan insinööri Jussi Voong tulee taas YTM:lle Vink Finland Oy:n muoviputkistojen myynnistä, joten prosessiteollisuus ja virtaustekniikka ovat yhtä lailla hänellekin ympäristönä tuttuja.
Voongille on jäänyt ensimmäisistä viikoista YTM:llä on positiivinen fiilis: ”Työilmapiiri on ihan huikea – minut on otettu tosi hyvin vastaan ja perehdytys on ollut todella hyvää”. Haaparanta innostui YTM:stä työpaikkana ennen kaikkea ensivierailusta jääneen positiivisen kuvan takia: ”Yhteishengestä jäi heti hyvä kuva ja itse haastattelu ei tuntunut niinkään haastattelulta vaan enemmänkin keskustelulta”. Hänen suunnitelmana onkin edetä kohti tuotevastuullisempaa roolia kokemuksen ja tuoteosaamisen lisääntyessä: ”Aluksi tavoite on tietysti päästä paremmin kärryille tuotteista ja auttaa tiimiä työkuorman purkamisessa – katsellaan sen jälkeen mitä keksitään seuraavaksi”. Myös Jussi Voongin tulevaisuudessa siintää tuotevastuullisempi rooli, mutta hän tiedostaa hyvin, miksi ensin on tärkeää opetella uudet tuotekokonaisuudet kunnolla: ”YTM:n on ansaittava arvonsa asiakkaiden ja toimittajien välissä tuomalla pöytään oma osaamisemme – jos asiakas tarvitsee apua oman haasteensa ratkaisemiseen, meidän tehtävä on osata asiakaslähtöisesti ehdottaa joko pyydettyä tai jotain vaihtoehtoista ratkaisua”.
Tyypillisesti asiakas kysyy YTM:ltä apua haasteisiinsa, mutta Jussi Voongin mielestä asiakaslähtöisen sisämyynnin pitää osata myös kysyä proaktiivisesti asiakkaalta miten ratkaisut ovat toimineet: ”Tärkeintä on, että kaupanteon jälkeen ei lopeta yhteydenpitoa asiakkaaseen vaan kysellään voidaanko auttaa vielä jotenkin muuten”. Myös Anni Haaparanta korostaa ihmiselementin ja asiantuntijuuden tärkeyttä: ”Pitää olla hyvät tuotteet, mutta ne pelkästään eivät riitä – pitää olla myös osaavia ihmisiä, jotka tuovat mahdollisimman vaivattomasti tuotteiden ominaisuudet ja edut asiakkaille esiin. Asiakkaalle ei aina välttämättä tule mieleen miettiä jotain sellaista ratkaisua, jota me voisimme tarjota. Asiakkaalta pitää osata kysyä oikeita kysymyksiä ja ennen kaikkea asiakasta pitää osata kuunnella.”
Toivotamme molemmat uudet vahvistukset oikein tervetulleeksi taloon kuuntelemaan ja tutustumaan asiakkaidemme haasteisiin!