YTM-Industrialin palveluliiketoiminnan tuore vetäjä on Kai Kallio, joka on tehnyt aiemmin uraa Patrialla ja Konecranesilla. YTM:llä Kain vastuuna on palveluiden kehittäminen ja johtaminen sekä palvelukonseptien rakentaminen, mitä hänen aiempi työhistoriansa tukee hyvin. Konecranesilla urakehitys vei harjoittelijasta uuslaitetuotannon pariin, jossa matka kuljetti aina Kiinaan kautta takaisin Suomeen tehdaspäälliköksi sekä myöhemmin Lean-hankkeen vetäjäksi. Palveluliiketoiminnan pariin Kallio pääsi kuitenkin ensimmäistä kertaa Patrialla tai tarkemmin sen tytäryhtiö Millogilla, jossa hän toimi Riihimäen yksikön vetäjänä.
Kai muistelee ajan Patrialla opettaneen paljon siitä, mitä palvelut ovat, mitä asiakkaat hakevat ja millaisia asiakkaiden ongelmia palveluilla voidaan parhaimmillaan ratkaista: ”Palveluita ei kannata rakentaa vaan sen takia, että me itse ajattelemme jonkun asian tärkeäksi – niiden pitää vastata asiakkaiden tarpeisiin”. Onnistunut palvelunkehitysprosessi menee Kallion mukaan seuraavasti: ”Paras lopputulos syntyy, kun ensin opettelemme mahdollisimman hyvin asiakkaan prosessin ja ymmärrämme sen mahdolliset ongelmat, rakennamme yhdessä asiakkaan kanssa ongelman ratkaisevan palvelun, jonka sitten tuotteistamme skaalautuvaksi palvelutuotteeksi. Ratkaisemme siis asiakkaan ongelman ja tuotamme mitattavissa olevaa arvoa.”
YTM-Industrial tunnetaan jo nyt ennen kaikkea sen asiantuntijuudesta ja hyvästä asiakaspalvelusta. Palveluliiketoiminta kulkee Kain mielestä asiantuntijuuden kanssa käsikädessä: ”Konkreettisesti ja parhaiten asiantuntijuus mitataan, kun tuotteita ja osaamista pitää pystyä yhdistelemään asiakkaalle ja päämiehelle arvoa tuottavaksi ratkaisuksi” YTM:llä asiantuntijuus ja laadukkaat tuotteet mahdollistavat hyvän palvelun ja sen kautta molemminpuolisesti hedelmälliset asiakassuhteet, joita Kallio on lähtenyt nyt entisestään kehittämään yhdessä YTM:n koko henkilöstön kanssa: ”YTM haluaa olla asiakkaille kumppani, joka tuottaa ratkaisuja – ei pelkkä laitetoimittaja. Palveluliiketoiminnan avulla olemme entistä lähempänä asiakasta joka päivä ja ymmärrämme asiakkaidemme prosesseja ja toimintaa paremmin. Siellä syntyvä ymmärrys ja osaaminen mahdollistavat proaktiivisen uusien ideoiden syntymisen ja siten molempia palvelevien ratkaisujen rakentamisen”.
Kai on ehtinyt nyt jo muutaman kuukauden tutustua YTM:n toimintaan, josta on jäänyt positiivinen ensivaikutelma: ”Ihmiset ovat innostuneita kehittämään palvelutoimintaa ja olemme löytäneet asiakaskunnasta jo valtavasti potentiaalia toiminnan kehittämisen tueksi”. Palveluliiketoiminta on YTM:llä vielä kehitysvaiheessa, mutta senkin Kallio näkee lähinnä isona mahdollisuutena: ”Innostuin YTM:stä alun perin ennen kaikkea mahdollisuutena päästä vaikuttamaan suoraan palveluliiketoiminnan kehittämiseen jo näin alkuvaiheessa. YTM:stä syntyi samalla jo rekrytointiprosessin aikana kuva menestyvästä yrityksestä, joka on halukas kehittymään ja kehittämään omaa toimintaansa niin yrityskulttuurin kuin omistajansakin puolesta. Oikeanlainen kulttuuri ja halu kehittyä tekevät tästä ennen kaikkea upean mahdollisuuden niin meille kuin asiakkaillemmekin”.