Tyhjiöjärjestelmissä tulee käyttää ainoastaan tähän tarkoitukseen suunniteltuja osia. Niissä on otettu huomioon alhaisen paineen erityisvaatimukset. Näitä rakenneosia valmistetaan tiukkojen mittanormien mukaan. Moduuliperiaatteen mukaisesti yksittäiset osat on helppo vaihtaa. Käyttökohteesta ja laippakoosta riippuen käytetään eri laippatyyppejä.
LEYBOLDin kehittämä KF-laippajärjestelmä on levinnyt maailmanlaajuisesti ja on yleisesti käytössä aina laippakokoon DN 50 KF saakka. Suuremmissa kokoluokissa käytetään ISO-K , ISO-F ja DIN laippoja. Amerikassa on lisäksi käytössä ASA järjestelmä. Ultratyhjiöjärjestelmiä varten on kehitetty erityinen kuparitiivistettä käyttävä CF laippa.
Nimellismitta DN viittaa vapaan aukon sisähalkaisijaan. Tämä mitta ei ole välttämättä aivan tarkka, mutta itse laipan mitat eivät poikkea normista.
Liitäntäosien materiaali on joko alumiinia, jaloterästä tai tavallista terästä. Tiivisteenä käytetään yleisesti kauppanimikkeitä neopreeni (CR), viton (FPM), perbunaani (NBR) tai teflon (PTFE). Myös EPDM on käytössä kohteissa, joissa tiiviste ei altistu määrätyille öljyille. Letkut valmistetaan teräksestä, luonnonkumista tai polyvinyylikloridista (PVC).
ISO-KF laippa
ISO-KF laippaliitoksen ansiosta tyhjiöjärjestelmän osien asennus ja vaihto on nopeaa. Se koostuu kahdesta symmetrisestä KF-laipasta (1), keskitysrenkaasta O-rengastiivisteellä (2) tai (4) sekä kiristysrenkaasta (3). Tyhjiötiivis liitos voidaan liittää tai avata ilman työkaluja. Käyttöalue on normaalipaineesta suurtyhjiöön. Erikoisvarustein sitä voidaan käyttää myös lievässä ylipaineessa.
ISO-K laippa
Kynsiliittimien ansiosta ISO-K laippa voidaan kiertää portaattomasti kaikkiin asentoihin. Liitos koostuu kahdesta symmetrisestä ISO-K laipasta (1), keskitysrenkaasta O-rengastiivisteellä (2) sekä useasta kiristyskynnestä (3). Koska tukirengas asettuu osittain laipan sisäpuolelle, voidaan myös vaakasuoria liitoksia koota nopeasti.
Kynsien lukumäärä ja pituus riippuu laipan koosta. ISO-K laippojen nimellismitat ovat välillä DN 63 … DN 630. Käyttöalue on normaalipaineesta suurtyhjiöön.
ISO-F ja DIN laipat
ISO-K laippa voidaan liittää erilaisiin kiinteälaippaisiin järjestelmiin (ISO-F, DIN 2501, jne.). Tämä onnistuu sopivalla kaulusrenkaalla (4) ja siihen sopivalla tukirenkaalla (2) ja tiivisteellä.
Tiivistemateriaalien lämmönkestävyys
CR ja FPM tiivisteitä voidaan käyttää kaikissa laippatyypeissä. Myös alumiinitiivistettä voidaan käyttää suurtyhjiössä.
CR: -40°C … 100°C
FPM: -15°C … 100°C
Alumiini: -196°C … 200°C
Lämpötila-arvot pätevät ainoastaan staattisille tiivisteille.
ISO-KF liitososat ja komponentit
LEYBOLDin kehittämästä KF pienlaippajärjestelmästä on muodostunut tyhjiötekniikan kansainvälinen standardi. Osat voidaan valmistetaan alumiinista, normaaliteräksestä sekä ruostumattomasta teräksestä. Vakio laippakoot ovat DN 10, 16, 20, 25, 32, 40 ja 50.
Painealue (absoluuttinen): 10-7 mbar … 2,5 bar (alaraja metallitiivisteellä on 10-9 mbar ja yläraja ulkoisella tukirenkaalla 10 bar).
Tyypillisiä komponentteja ovat:
- Keskitysrenkaat O-renkaalla (sisältä tai ulkoa keskittävät)
- Sintteri- ja hienosuotimet
- Kiristysrenkaat siipimutterilla tai pikasalvalla
- Hitsattavat laipat
- Vähennyslaipat
- Sokeat laipat ja letkunipat
- Muutoslaipat eri laippajärjestelmiin
- Muutoslaipat M ja R kierteellä
- Muutoslaipat Swagelock liittimellä
- Kulmat, T-kappaleet ja ristikappaleet
- Joustoelementit, teräs-, PVC- ja luonnonkumiletkut
- Puristusliitokset metalli, lasi ja muoviputkille
- Moninapaiset sähköläpiviennit
- Suurjänniteläpiviennit
- Pyöritysläpiviennit
- Manipulaattorit lineaarisella ja aksiaalisella liikkeellä
ISO-K liitososat ja komponentit
ISO-K laippojen vakio-koot ovat DN 63, 100, 160, 200, 250, 320, 400, 500 ja 630.
Painealue: 10-8 mbar (10-9 mbar metallitiivisteellä) … lievä ylipaine.
ISO-K laippajärjestelmän mukaisia komponentteja valmistetaan eri käyttötarkoituksiin, kuten ISO-KF komponentteja. Hitsattaviin rakenteisiin on saatavissa putkilaippojen lisäksi myös laipparenkaita eri putkikokoja varten. Tiiviste- ja laippamateriaali valitaan käyttötarkoituksen mukaan. Suuremman laippakoon vuoksi alumiinia käytetään yleensä vain tiivisterenkaissa.